Jak zhubnout 10kg za 30 dní

Prohlubte své znalosti a držte se jednoduchosti!

Tvrdí Tim Ferris. Populární autor bestsellerů jako je Čtyřhodinový pracovní týden, Čtyřhodinové tělo nebo Čtyřhodinový kuchař (u nás vydal Jan Melvil publishing). Pokud Tima neznáte, bude vám stačit vědět, že je totální blázen. Tam kde si já koupím glukoměr a měřím náhodně po jídle hladinu cukru v krvi, se Tim nechá napíchnout na přístroj, který mu dává výsledky neustále a v reálném čase. Nebojí se na sobě experimentovat a zkoušet nemožné. Tento článek je volný překlad asi nejkontroverznějšího a už notně starého článku z Timova blogu.

Není problém shodit 10 kilo za 30 dní

Není, pokud se vám podaří změnit k lepšímu alespoň jeden ze tři následující bodů: cvičení, strava, léky/doplňky. Tim Ferris měl příležitost několik let zkoumat, jak se tyto tři odvětví kombinují a doplňují v reálném životě, mezi elitními sportovci. V tomto článku se ale zaměřil na to, čemu se říká „nízkosacharidová strava„.

Za 6 týdnů jsem zhubnul z 80 kg na 70 kg a nabral 5kg svalů

Má váha je nyní 75kg. To znamená, že jsem shodil přes 10 kg tuků. Tohle je jediný stravovací princip, kromě dost extremální cyklické ketogenní diety (CKD), který mi pomohl hodně rychle se zbavit tuků na břiše, což je poslední místo na mém těle, kde vůbec dokážu ještě  tuky shazovat. Dokonce jsem zhubl na tolik, že jsou mi teď na břiše vidět i žíly (zatracená skandinávská genetika). A teď 4 jednoduchá pravidla, kterými jsem se řídil:

Pravidlo č. 1: Vyhněte se „bílým“ karbohydrátům neboli sacharidům

Vyhněte se všem sacharidům, které jsou nebo mohou být bílé. Zakažte si: cereálie, pečivo, rýži, brambory, těstoviny a smažená jídla, obalovaná prostě vše co zavání sacharidy. Něco z toho seznamu si můžete dát tak leda v 1,5 hodinovém intervalu po silovém tréninku.

Pravidlo č. 2: Jezte stejná jídla znovu a znovu

Nejúspěšnější dietáři, ať už jim jde o svalový růst či úbytek tuků, moc neobměňují svůj jídelníček. Jedí skoro totéž stále dokola. Je to logické. Ušetříte na čase a neuděláte chybu. Při přípravě jídla mixujte a experimentujte, snažte se, aby vaše jídlo obsahovalo aspoň jednu ingredienci z každé následující skupiny:
Bílkoviny:
  • Vaječné bílky s jedním celým vajíčkem na ochucení
  • Kuřecí prsa nebo stehna
  • Hovězí maso (ideálně z krav krmených trávou)
  • Vepřové
Luštěniny:
  • Čočka
  • Černé fazole
  • Fazole pinto
Zelenina:
  • Špenát
  • Chřest
  • Hrášek
  • Zeleninový mix
Jezte z každé skupiny tolik jídla kolik se vám chce. Jenom nezapomínejte, že v jednoduchosti je síla. Vyberte tři nebo čtyři jídla a jezte je opakovaně. Téměř ve všech restauracích si můžete objednat místo hranolek či brambor salát nebo zeleninu jako přílohu. Kupodivu jsem zjistil, že když u mexického jídla nahradíte rýži za zeleninu, stane se tato kuchyně velice přívětivá pro to, čemu říkám nízkosacharidová strava.
Většina lidí co se stravuje nízkosacharidově, si stěžují na vyčerpání a nepřítomnost energie. Většinou s touto stravou skončí ne proto, že by nefungovala, ale spíš proto, že konzumují nedostatečné množství kalorií. 1/2 šálku rýže je 300 kalorií, zatímco 1/2 šálku špenátu je 15 kalorií! Zelenina není tak kalorická, takže je důležité zařadit do jídelníčku luštěniny, které doplní chybějící kalorie a obsahují i dostatečně limitní množství sacharidů, které tělo potřebuje.
Někteří sportovci jedí 6-8x denně, aby byly schopní doplnit spotřebované kalorie a zároveň, aby nepřibrali. Myslím, že je to až moc nepohodlné. Já jím 4x denně:
  • desátá hodina – snídaně
  • první odpoledne – oběd
  • pátá odpoledne – menší druhý oběd
  • půl šesté – sedmá odpoledne – sportovní trénink
  • osmá odpoledne – večeře
  • půlnoc – sklenice vína a Discovery Channel před spaním
Jídla, která rád opakuji:
  • Míchané bílky s jedním celým vajíčkem, černé fazole a zeleninový mix zahřátý v mikrovlnce.
  • Bio hovězí z krávy, krmené trávou, fazole, zeleninová směs a guacamole navíc (v mexické restauraci)
  • Bio hovězí z krávy, krmené trávou, čočka se zeleninovou směsí

Pravidlo č. 3: Nepijte kalorie

Pijte velké množství vody a libovolné množství neslazeného ledového čaje, teplého čaje, dietní limonády, kávy (bez bílé pěny) nebo jiného „ne“kalorického/nízkokalorického nápoje. Nepijte mléko, slazené nealkoholické nápoje či ovocné šťávy. Jsem velký příznivec vína a dávám si alespoň jednu skleničku každý večer a věřím, že to vlastně prospívá regeneraci po fyzické zátěži a zároveň i hubnutí. Nedávný výzkum z resveratrolu podpořil tyto domněnky.

Pravidlo # 4: Dejte si jeden den v týdnu volno

Doporučuji si zvolit sobotu jako den, kdy „je vše povoleno“. Každou sobotu jím, co chci. Dám si zmrzlinu, Snickers, pizzu, prostě všechno, co mám tolik rád, až se mi z toho pak dělá špatně a zbytek týdne nemám ani pomyšlení na podobné „dobroty“. Překvapivě, zvýšení kalorického příjmu jednou týdně tímto způsobem zlepšuje proces hubnutí. A to tím, že zajistí, aby rychlost metabolismu (funkce štítné žlázy apod.) se nesnižovala a neodrazila ve výsledku razantního omezení kalorického příjmu. Ano, je to tak: konzumování různého svinstva vám vlastně může pomoct zhubnout. Vítejte v Utopii.
Tolik Timův článek. Tento princip samozřejmě velice dobře funguje. Metodu vyzkoušelo úspěšně obrovské množství lidí. Článek vyšel v roce 2007. Jestli vás zajímá proč funguje, detailně zjistíte to třeba z mé knihy / kurzu Jak pálit a neukládat, kde detailně popisuji fungování těla jednotlivých hormonů plus další triky jak se rychle zbavit tuku a nenabrat ho zpět.
Osobně se neztotožním jen s pravidlem pití dietních nápojů. Tedy s umělými sladily stylu aspartám a spol. Jsem přesvědčen, že se jedná o větší svinstvo pro tělo, než je cukr. Pokud vám jde čistě jen o efekt hubnutí a moc nekoukáte na zdraví. Proč ne. Bude to fungovat.

Líbí se ti článek?

Sledujte FitPlan.cz na Facebooku nebo na Twitteru a dozvíš se o nových příspěvcích jako první. Dej mu lajk a sdílej ať nezapadne v hlubokých vodách internetu.

Top

11 MÝTŮ
O HUBNUTÍ

x