Proč se zaměřit na sílu a silový trénink?

Silový trénink je naprosto klíčový k udržení si aktivního životního stylu. V případě, že chcete s přibývajícím věkem fungovat stejně aktivně jako v mládí, užívat si nejen extrémní sporty a aktivity jako je lyžování, snowboard, windsurfing, kiting nebo třeba serfování, měli by jste pravidelně provádět silový trénink. Mnoho lidí a především ženy silový trénink přehlížejí, s tím, že je to něco spíše pro svalovce do posilovny a už vůbec ne pro holky. To je velký omyl.

Jaká je definice svalové síly?

Podle definice je svalová síla maximální síla, kterou svaly, nebo skupina svalů může vyvinout během kontrakce. Tomu se říká “absolutní” síla – kolik můžete zvednout najednou – a “relativní” síla kterou jste schopni vyvinout ve vztahu k vaší tělesné hmotnosti. Stejně jako já, pravděpodobně nepatříte mezi “zvedače těžkého železa”. Bude pro vás mít silový trénink nějaký význam?

Výhody silového tréninku

  • Pomáhá při každodenním fungování, tělo je zpevněné, nebolí záda
  • Silovým tréninkem předcházíte možným zraněním
  • Zpomalujete ztrátu svalové hmoty ke které dochází přirozeně stárnutím
  • Zvyšujete a udržujete si pevnost kostí
  • Pomáhá s chronickými nemocemi jako je artritida
  • Navýšením svalové hmoty urychlíte spalování a podpoříte zbavování se tuků v těle
  • Často také pomáhá mentálně a emocionálně

Silový trénink nejen v posilovně

Zejména začátečníci mohou svou sílu zvýšit jednoduše, jakýmkoli cvičením při kterém působí na tělo větší odpor. Jakou sílu/odpor použít? Je to hlavně o osobním výchozím stavu. Těžko vám teď navrhnu konkrétní váhu, nebo počet opakování, pokud neznám vaše možnosti. Jedna hmotnost závaží nebude logicky sedět na každého. Chtěl bych abyste mysleli trochu mimo klasické konvenční cvičení. Využíváním vlastní tělesné hmotnosti a některých netradičních cvičebních pomůcek může být trénink mnohem zajímavější. Výhodou je, že dostanou zabrat svaly, které normálně příliš nezatěžujete.

Několik netradičních cviků pro silový trénink:

Kombinujte ale s prioritami

Možností a kombinací cviků jsou tisíce. Důležité je uvědomit si své nedostatky a udělat z nich prioritu.  Věnovat se především partiím které jsou nejvíce oslabené a nakonec z nedostatků udělat silnou stránku. Cvičte tak, abyste měli vyváženou horní část těla se spodní a levou s pravou. Cvičte krátce dvakrá, maximálně třikrát týdně. Trénink by neměl přesáhnout 20-30 minut. Nepředpokládejte, že pouze cvičením se vám podaří zhubnout. Mnohem důležitější je správná strava. Intenzivní cvičení vyžaduje normální zdravé jídlo, vyhýbejte se cukru a tělu dodávejte jen omezené množství sacharidů. Musíte přijímat vyváženou kvalitní stravu aby došlo k svalovému růstu, zlepšení zdraví a imunitních funkcí.

Sledujte svůj pokrok

Při silovém tréninku je důležité vést si poznámky o cvičení (pokud to jde i stravování) abyste nezačali stagnovat a viděli jaký děláte pokrok. Záznamy nejsou důležité pouze pro sledování pokroku, můžete díky nim také svůj trénink ladit a zlepšovat. Vedení si poznámek den za dnem, tak jak cvičíte, získáte důležité informace, ze kterých můžete velice dobře těžit. Postupem času zjistíte, že každodenní úkony vám nečiní takový problém jako dříve. Už nebudete mít problém pochovat své dítě, nebo funět při instalaci autosedačky a umísťování do ní své ratolesti. Mnoho zranění se stává právě při takových každodenních činnostech, kdy se často nakláníte abyste zvedli a přemístili něco těžkého. Zlepšení síly nemusí mít vždy výrazný vliv na snížení hmotnosti, proto je potřeba sledovat a porovnávat právě každodenní běžné činnosti, které vám dříve dělaly problém.

Myšlenka na závěr

Silový trénink vám dá navíc něco, co není úplně na první pohled vidět. Když se cítíte silní zvýší se vám i sebevědomí. Díky vyššímu sebevědomí jsme schopni přijímat větší a větší výzvy a čelit nepříjemným okolnostem mnohem snadněji. Čím se stanete silnějšími, tím větší pocit sebejistoty získáte.
Jaký je váš názor na silový trénink? Věnujete se mu, nebo se raději cvičení vyhýbáte? Chcete se na něco zeptat? Dejte mi vědět níže na stránce v komentářích. Zajímá mě co si myslíte.

Líbí se vám tento článek? Chcete se dozvědět o dalších?

Sledujte FitPlan.cz na Facebooku nebo na Twitteru a dozvíte se o nových příspěvcích jako první. Mezi tím si můžete stáhnout zdarma e-book 11 mýtů o hubnutí a zdravém životním stylu.

stáhněte si ukázku knihy

JAK TUKY PÁLIT A NEUKLÁDAT

Top
Zakoupil(a): Václav z Kralupy nad Vltavou před 1 dnem
 
Zakoupil(a): Tomáš z Pardubice před 1 dnem
 
Zakoupil(a): Jana z Telč před 2 dny
 
Zakoupil(a): Lenka z Stará Ves nad Ondřejnicí před 2 dny
 
Zakoupil(a): Kristína z Śtúrovo před 2 dny
 
Zakoupil(a): Michaela z Jindřichův Hradec před 2 dny
 
Zakoupil(a): Jana z Praha 8 před 3 dny
 
Zakoupil(a): Robert z Šarovy před 3 dny
 
Zakoupil(a): Miroslav z Králův Dvůr před 3 dny
 
Zakoupil(a): Helena z České Budějovice před 3 dny
 
Zakoupil(a): Michal z Olomouc před 4 dny
 
Zakoupil(a): Jana z DOMAŽLICE před 4 dny
 
e-book Jak pálit a neukládat
Zakoupil(a): Alena z Zelesice před 4 dny
 
Zakoupil(a): Marie z Lhotka před 4 dny
 
Zakoupil(a): Adéla z Těšany před 4 dny
 

11 MÝTŮ
O HUBNUTÍ

x