Proč samotné počítání kalorií nefunguje?

Někdo počítání kalorií miluje, ale většina z nás ho nenávidí. Tradiční dietologie je založena především na kalorickém příjmu. Jídelníčky jsou sestavovány právě podle počtu kalorií. Běžný dietolog vám na základě vstupních údajů sestaví jídelníček tak aby odpovídal kalorickému příjmu. Pokud je to zodpovědný dietolog, jídelníček navrhne i podle poměru tuků, sacharidů a bílkovin, které by jste měli za den přijmou a dalších vašich potřeb. I já se ve spoustě článcích o kalorie opírám. Pokud chcete hubnout 0,5 – 1kg /týdně, přijměte o 500-1000 kcal méně. Tak funguje současná dietologie a momentálně nic lepšího než kalorie a jejich počítání prostě nemáme k dispozici. Chci na jednoduchém příkladu ukázat, proč vás počítání kalorií nespasí a na jídlo musíte nahlížet z víc úhlů.

Kalorie jako energetická jednotka je definována následovně:
Kalorie je množství energie, které dokáže zvýšit teplotu 1 gramu vody ze 14,5 °C na 15,5 °C. Jelikož měrná tepelná kapacita vody je asi 4185 J·kg−1·K−1, platí tedy, že 1 cal ≈ 4,185 J.

Původní kalorii definoval francouzský chemik Henri Victor Regnault jako množství tepla, potřebného k ohřátí 1 g vody z 0 °C na 1 °C. Pak došlo k pár drobným změnám a dnes platí co je uvedeno v definici výše. Problém je, že sníte-li dřevěnou kládu, enegie kterou tělo vydá k jejímu spálení bude asi o dost jiná, než když ji prostě zapálíte. Dnes už víme, že metabolismus a zpracování jídla v těle je trochu složitější.

Pojďme se podívat na konkrétní příklad. Máte děsnou chuť na těstoviny. Jste na nich závislý asi jako tento chlápek a rozhodnete se udělat si špagety. Chcete hubnout a tak omezujete kalorický příjem jak to jde. Po kontrole ledničky a spíže zjistíte, že máte následující možnosti:

  • boloňské špagety
  • špagety aglio e olio
  • samotné vařené špagety

Na internetu si dohledáte kalorické hodnoty těchto jídel a zjistíte:

250g Boloňské špagety 667 kcal
250g Aglio e olio špagety 1 108 kcal
250g Samotné vařené špagety 358 kcal

Jak asi budete vybírat? Pokud jste masochista tak zvolíte samotné vařené špagety a dopřejete si opravdu ošklivé jídlo. Pravděpodobně zvolíte menší zlo a dáte si Boloňské špagety. Rozhodně se vyhnete super kalorickým Aglio e olio.

Na obrázku výše po rozkliknutí uvidíte kalorické hodnoty jednotlivých jídel. Pominu, že jsou detailnější údaje o množství sacharidů, tuků a bílkovin pravděpodobně špatně. Budeme je brát s rezervou plus mínus.

Zvolili jste boloňské špagety?

Jak se dnes připravuje omáčka na boloňské špagety? Prošel jsem několik receptů a všechny vypadaly asi následovně:
…. Mleté maso necháme krátce dusit, dokud není “opečené“ a nadrobno rozpadlé. Pak přidáme na kostičky nakrájenou cibuli a dále dusíme. Přitom osolíme. Během této doby si dáme vařit vodu na špagety. Po nějaké době dušení přidáme protlak, kečup a rozetřený česnek, osladíme a osolíme dle potřeby a chuti….

Mleté maso je v pohodě, obsahuje protein, živočišný tuk za předpokladu že koupíte nějaké kvalitnější. Vrazíte do toho rajský protlak, jehož obsah sacharidů na 50g je 11,65 g. Vrazíte do toho kečup, protože protlak sám o sobě není moc k jídlu. 3 lžičky kečupu 7,425 g sacharidů z toho 6g  je cukr. Rozetřený česnek, je přírodní antioxidant a antibiotikum. Podle chutí ještě dosladíte cukrem nebo přidáte víc kečupu. Lahev kečupu z ⅓ obsahuje pouze cukr. Pokud jste někdy měli tu čest jíst například Řecký pravý domácí kečup asi víte, že s kečupem, který se prodává v obchodech je příbuzný asi jako rajče s červeným BMW. Mají stejnou barvu.

stáhněte si ukázku knihy

JAK TUKY PÁLIT A NEUKLÁDAT

Výsledkem boloňských špaget je super vysoký obsah sacharidů s obrovským podílem jednoduchých sacharidů. Sacharidy se v těle rychle přemění na glukózu. Váš inzulín letí nahoru a začíná glukózu ukládat kam se dá. Glukózy je v krvi moc a tak nadbytek uloží do tělesných tuků. Hladina inzulínu rychle klesne a vy dostáváte pomalu ale jistě zase hlad a tloustnete.

Jste masochista, dáte si samotné vařené špagety

Rozhodli jste se dát si jen samotné špagety? Uvaříte, osolíte hodíte na talíř a se zkřiveným úsměvem konzumujete. Do těla tak dostanete přibližně: 12 g bílkovin, 71 g sacharidů, z toho 1,4 g cukru a 1,7 g tuku, 4,5 g vlákniny. Pokud si během jídla na suché špagety, které se nedají jíst nehodíte pár lžic kečupu, kterým vše ještě zhoršíte, krom bílkovin a vysokého množství sacharidů jste mu nedodali žádné důležité živiny. Minimum vlákniny abyste se cítili nasyceni, něco málo bílkovin, dost sacharidů. Výsledkem nebude tak prudké zvýšení inzulinu v krvi, přesto k němu dojde. Tělo hlavně nedostane dostatek látek, které k fungování potřebuje a velice brzo si o ně řekne. Dostanete hlad a pokud uděláte podobnou chybu znovu a dáte si třeba suchej rohlík, dostanete zase hlad a výsledkem je že se přejídáte, protože nedáváte tělu co potřebuje. Tloustnete a myslíte si, že zhubnete.

Vybrali jste aglio e olio špagety?

Dobrá volba. Jen pro jistotu, jak se připravují Aglio e olio:  Špagety uvaříte. Na 4 lžících olivového oleje minutu opékejte 4-5 stroužků česneku pokrájených na plátky a dvě rozdrobené malé sušené chilli papričky. Přisypte hrst sekané hladkolisté petrželky, malá sušená rajčata. Duste další 2–3 minuty a potom smíchejte se scezenými špagetami. Podávejte posypané strouhaným parmazánem.

Základ, tedy špagety máme stále stejné. Přidali jsme velké množství olivového oleje, tedy zdravý tuk s obsahem Omega 3 kyselin. Přidáte čili papričky. Zase dobrá volba. Červené plody pomáhají snižovat vysokou hladinu inzulinu v krvi. Studie prokázaly, že množství inzulinu potřebného ke snížení krevního cukru po jídle je nižší, jestliže pokrm byl kořeněn chilli (1 a 2). Narozdíl od boloňských špaget zde máme větší množství česneku, takže zase plus bod. Antioxidant a přírodní antibiotikum. Česnek má hodně výhod, zlepšuje imunitní systém, snižuje cholesterol, zlepšuje krevní oběh a chrání před kornatěním cév atd atd.. Je toho opravdu hodně, ale pozor nic se nesmí přehánět. Pokud česnek přeberete může se proměnit v jed. Rajčata jsou jen další výhodou v již tak dobré kombinaci. Vlastně jediný problém je vysoký obsah sacharidů ve špagetách, ale bez nich by to nebyly špagety.

Co se stane, když sníte Aglio e olio? Díky vysokému obsahu zdravého tuku v olivovém oleji a parmazánu dojde k zpomalení trávení a získání pocitu nasycení, který dlouho vydrží. Jídlo je pomalu přeměněno na glukózu, která se postupně uvolňuje do krve. Hladina inzulínu se moc nezvýší a postupně glukozu, která se uvolňuje v průběhu několika hodin ukládá, tam kde je jí potřeba. Čili papričky nám hladinu inzulínu ještě sníží. Glukóza se do krve dostává pomalu, inzulín není vyplaven v tak vysokém množství a vy co? Netloustnete, dos možná i hubnete. Tělo dostalo vitamíny, bílkoviny, sacharidy i zdravé tuky. Nejvíc kalorické jídlo díky správné kombinaci potravin pozitivně ovlivní trávení, hormony a v naší malé soutěži vyhrává.

Sytost po tucích a sacharidech

Chtěl bych se zastavit u pocitů systosti po vyšším příjmu tuků a sacharidů. Sacharidy vám pocit sytosti dodají trochu jinka než tuky. Po sacharidovém jídle máte pocit plného žaludku a že jste narvaný k prasknutí, ten ale velice rychle opadne. U jídel s vysokým obsahem zdravých tuků takový pocit nezístkáte. Sytost je na nižší míře v tom smyslu, že se necítíte přežraný. To považuju za výhodu. Cítíte se  najedený a nemáte hlad. Ten pocit vám vydrží neuvěřitelně dlouho. Alespoň u mě to tak funguje.

Jak vidíte, řídit se pouze množstvím kalorií v jídle není nejrozumnější přístup. Neříkám abyste úplně ignorovali kalorie.  Každý by si měl tuto otravnou činnost alespoň na měsíc vyzkoušet. Taky neříkám, že by jste se měli cpát Aglio e olio špagetama. Pokud ale chcete zhubnout, je dobré mít širší přehled i o tom jak v těle působí konkrétní potravina a co vám přinese, nebo naopak nepřinese.

Líbil se vám článek? Chcete se dozvědět o dalších?

Sledujte FitPlan.cz na Facebooku nebo na Twitteru a dozvíte se o nových příspěvcích jako první. Mezi tím si můžete stáhnout zdarma e-book 11 mýtů o hubnutí a zdravém životním stylu.

Top

11 MÝTŮ
O HUBNUTÍ

x