Je stévie bezpečné sladidlo?

Posledních pár let můžeme sledovat doslova hon na bezkalorická přírodní sladidla. Stévie (Stevia) patří mezi ty nejzajímavější. Často se doporučuje jako alternativa k cukru a umělým sladidlům. No a s tím přichází i otázky. Co to vlastně je Stévie? Je bezpečnou alternativou? Budu s ní stále hubnout? Jak ovlivní mé zdraví?

Co je to Stevie (Stevia)?

Stevia je ve své přirozené podobě rostlina, bylina pocházející z Paraquaye a Brazílie. Listy stévie po staletí používaly v různých kulturách Jižní Ameriky jako sladilo. Listy jsou bez kalorií a chuťově můžou být až 300x sladší než cukr. Stévie byla poprvé uvedena na trh jako doplněk stravy, jak jinak v USA. Teprve nedávno ale došlo k jejímu schválení v USA jako sladidlo.

Stevia je rostlina, takže musí být bezpečná je to tak?

Tady se nám to začíná komplikovat. Stévii dnes pořídíte v mnoha různých formách, od tekutého extraktu až po bílý prášek nahrazující cukr. Stejně jako mnoho jiných dobrých věcí vzal potravinářský průmysl stévii útokem a začal ji zpracovávat a dodávat kam se dá po tunách. Výsledkem je, že ji od své původní formy nerozeznáme. Nevěříte? Tady je patent CocaColy, který ukazuje jak ve 42 krocích stevii zpravovává.

Výsledný extrakt je tzv. rebaudioside (REB-A), nebo taky rebiana. Ten se přidává do erythritolu, celulózního prášku, maltodextrinu, dextrózy (Glukoza) a ochutí se přírodním aromatem. Proč? Zvýší se především trvanlivost produktu. Výsledným produktem se následně zaplaví trh. Marketing nám vysvětlí, že si kupujeme zcela přirozený, zdravý přírodní produkt. Taky se vám na tom něco nezdá?

Existují samozřejmě i další podoby stévie. Můžete ji sehnat jako zelený prášek, který se alespoň barvou podobá samotné rostlině (dobrý tah). Je k dispozici jako sladilo v tekuté podobě (extrakt ze stévie). Často ale zjišťujeme, že se jedná o rafinovaný produkt (viz coca-cola patent) převedený do tekuté podoby. S přírodním výtažkem nemá nic moc společného.

Nezakládejme své rozhodnutí sladit stévii jen na faktu, že sladilo pochází z rostliny. Konec konců kokain je taky jen rafinovaná rostlina. Potřebujeme víc informací o tom jakým procesem rostlina prošla, než se z ní stal produkt, který chceme používat. Potřebujeme vědět, jaký dopad na zdraví bude používání produktu mít.

Co výzkumy?

Stevie jako sladidlo je poměrně nový produkt. Díky tomu není k dispozici dostatek relevantních výzkumů. Víme, že byla po staletí používána v mnoha civilizacích jako sladilo, bez nějaký vedlejších škodlivých účinků. V Japonsku se konzumuje už přibližně 30 let, ale v relativně malém množství. Otázkou je, co s tělem udělá konzumace stévie ve stejném množství, jako se dnes konzumuje cukr ve všech jeho podobách. Těžko se to odhaduje, ale osobně si myslím, že bude mít v tak velkém množství stejné, nebo podobné účinky, jako má cukr a umělá sladidla.

Díky malému množství výzkumů se stále nedoporučují umělá sladidla na bázi stévie těhotným a kojícím ženám.

Pár studií zmiňuje drobné vedlejší účinky jako je nevolnost, křeče, alergické reakce a vzájemné působení s léky na vysoký krevní tlak a diabetes.

Může mít Stévie pozitivní dopad na naše zdraví?

Některé studie naznačují pozitivní účinky stévie na vysoký krevní tlak. Působí protizánětlivě, proti průjmům, nádorům, zvyšuje imunitu organismu. Historicky se stevie dokonce používala při léčbě diabetiků, jako prostředek pro zvýšení citlivosti na inzulín.

stáhněte si ukázku knihy

JAK TUKY PÁLIT A NEUKLÁDAT

Pořád chybí výzkumy zaměřené na používání stévie ve větším množství než mírném. Stevií se začínají ve velkém sladit limonády a dá se očekávat její větší konzumace. Bude tak k dispozici dostatečně reprezentativní vzorek pro výzkum.

Pomáhá stevia při hubnutí?

Vzhledem k tomu, že stévie nemá prakticky žádné kalorie, její konzumací nezatížíte svůj kalorický příjem jako třeba cukrem. Pokud konzumujete hodně cukru, může být stévie určitým pomocníkem při snaze omezit jeho příjem. Na druhou stranu opravdový cukr, respektive fruktóza v medu, nebo ovoci dokáže řict mozku, že už máte přestat jíst díky kaloriím, které z něj přijmete. Bez kalorií mozek pozná sladidlo, ale bude marně čekat na to, kdy přijdou kalorie (1) (2).

Mnoho studií prokázalo, že umělá sladidla bez kalorií dokážou způsobit přejídání. Umělá sladidla mohou způsobit odpor (rezistenci) na hormon leptin, který říká mozku, jestli máme hlad a kdy máme přestat jíst. Leptinová rezistence vede k zvyšování viscerálního (orgánového) tuku a to je pomalá cesta k metabolickému syndromu. Při konzumaci umělých sladidel tělo zjednodušeně neví, co má dělat a jak se chovat (3) (4).

Způsobuje stévie podobné problémy? Na závěry je bohužel zatím moc brzo. V každém případě hubnout by se nemělo na úkor celkového zdraví.

Má cenu používat stévii jako sladidlo?

Rozhodnutí je na vás. Osobně si vystačím s ovocem. Pokud chcete začít sladit stévií mějte na paměti pár (slovy dvě) zásad:

  1. Všeho moc škodí

  2. Přírodní je lepší než zpracované

Produkty ze stévie je možné rozdělit na:

  1. Sušené nebo drcené listy rostliny. Nejlepší a nejjednodušší forma stévie. Tak ji používají v Jižní Americe po staletí a sladí si s ní čaj.

  2. Tekutý extrakt – vyrob si sám. Můžete si vyrobit doma. Postačí nasušené listy a lahev vodky. Příprava je super jednoduchá a stejná jako například vanilkový extrakt.

  3. Komerční extrakt – Nemáte záruku, že nedošlo k rafinaci a z obalu to většinou nezjistíte.

  4. Stévie jako umělé sladidlo ve formě pilulky, prášku, nebo v produktech. Jedná se o rafinovanou stévii, která sebou logicky nese další množství chemikálií a přísad a je víc než cokoli nebezpečná.

Líbilo se?

Tak dej lajk, sledujte FitPlan.cz na Facebooku (like / Líbí se mi), nebo na Twitteru (Follow) a dozvíte se o nových příspěvcích jako první. Mezi tím si můžete stáhnout zdarma e-book s dalšími 11 mýty o hubnutí.

Top

11 MÝTŮ
O HUBNUTÍ

x