Špatné tuky, dobré tuky, tak jaké tuky?

Od 80. let nám bylo vštěpováno, že nasycené tuky, které jíme jsou veřejný nepřítel číslo 1 v boji proti obezitě a srdečním onemocněním. Dnes už víme, že všechno je jinak.

Vzhledem k obrovskému šílenství, které vzniklo v  80. a 90. letech, kolem škodlivosti tuků jsme se dnes dostali do stavu, kdy je většina západního světa obézní nebo trpí nadváhou. Tomu všemu vévodí USA. V 80. letech přišel nějaký vědec (jestli znáte jeho jméno sem s ním) s teorií, chabě podloženou studií, že snížíme-li množství tuků v naší potravě zbavíme se i centimetrů na těle. Navíc tuky prý škodí i našemu srdci a zvyšují hladinu cholesterolu v těle.

Stal se ale naprostý opak a za těch pár desítek let jsou lidé nejobéznější co kdy byli. Srdeční choroby jsou na denním pořádku a cholesterol má vysoký také kde kdo. V ČR trpí nadváhou a obezitou více jak 50% obyvatel.
Vypustíme-li ze stravy tuky, tělo se cítí nenasyceno a má stále hlad. Musíme tak energii doplnit a jíme dvakrát až třikrát víc než by bylo nutné s tuky. Protože výrobci nízkotučných jídel do nich pumpují cukr co to jen jde, aby lépe chutnaly, cpeme se sacharidy stále víc a víc.

Poselství o nízkém obsahu v tuku v jídle prostě selhalo. Vedlo pouze k šíření produktů, které jsou napumpovány cukrem a rafinovanými sacharidy. Smutné je, že dnes tyto potraviny zahrnují 80-90% celkové nabídky v supermarketech.

Zamysleli jste se proč je takový boom výživových poradců a zaručeně funkčních diet? Rozumější poradci už přišli na to, že je lepší klientům místo doporučení “Jezte méně tuku” raději říkat “jezte správné tuky.” Tuky se tak dnes rozdělily na dobré a špatné.

Nenasycené tuky

Ty dobré jsou nenasycené tuky: mononenasycené (MUFA – s jednou dlouhou vazbou). Tyto tuky nalezneme nejčastěji v potravinách jako je olivový olej a avokádo Další jsou pak polynenasycené (PUFA), ty najdeme v slunečnicových a kukuřičný olejích, tučných rybách jako je losos a nebo vlašské ořechy.

Oba typy tuků by měly upoutat maximálně vaši pozornost, protože bylo prokázáno, že snižují hladinu krevního cholesterolu a riziko onemocnění srdce.

Nasycené tuky

Tím, prý „špatným tukem“, který celou patálii s nízkotučnými jídly spískal, je nasycený tuk. Někdy od roku 1950 se šíří informace, že nasycené tuky, které jsou přítomny minimální mírou v mase, částečně v mléčných výrobcích, a některých rostlinných produktech, zvyšují naši celkovou hladinu cholesterolu a šanci na onemocnění srdce a mozkové mrtvice. Podílí se na kornatění cév a vůbec srdečních onemocnění.

Trans tuky

Relativním nováčkem na poli tuků jsou tak zvané „Trans tuky“. Jejich dominantou jsou Balené potraviny a rychlé občerstvení. Spousty lidí se dnes živí právě těmito tuky. Nemusím snad zmiňovat, že právě trans tuky jsou ty špatné. Trans tuky zvyšují LDL cholesterol (tělu škodlivý) a snižují HDL cholesterol (tělu prospěšný). Doporučení je rozhodně se velkým obloukem vyhnout trans tukům.

Zpět k nasyceným tukům

Po desetiletích, kdy byla věda přesvědčena o špatnosti nasycených tuků, byla v roce 2010 lékařská komunita doslova omráčena studií zveřejněnou v časopise American Journal of Clinical Nutrition. Ze studie vyplývá, že neexistuje dostatek důkazů, aby nasycené tuky měly vliv na srdeční choroby nebo mrtvici.

stáhněte si ukázku knihy

JAK TUKY PÁLIT A NEUKLÁDAT

Nebylo to poprvé, co byl tento tuk obhájen. O čtyři roky dříve studie z Health Woman Initiative  zjistila, že jíst méně nasycených tuků nevede k nižším výskytem choroby srdeční nebo mrtvice. Tehdy tomu ještě nikdo nevěnoval pozornost. Studie zveřejněná v roce 2010 však byla tak velká a tak důkladná (zapojilo se do ní téměř 350.000 lidí), že si získala pozornost odborné veřejnosti.

Do té doby prostě všichni předpokládali, že důkazy proti nasyceným tukům byly dostatečně silné. Odborná veřejnost byla novým zjištěním tak překvapena, že byl vůbec velký problém studii vyvracející po 60 letech zažité „dogma“ vůbec publikovat. Panovala obrovská vnitřní nedůvěra ve výsledky. Nyní vědci připouštějí, že již dříve existovaly náznaky, že nasycené tuky si nezaslouží svou pověst dietního darebáka.

Při výměně nasycených tuků za rafinované sacharidy (tak dnes jí většina populace), se stane, že váš tělu škodlivý LDL cholesterol jde prudce nahoru a váš dobrý HDL cholesterol klesne dolů. Vysoká hladina LDL a nízká hladina HDL, to jsou rizikové faktory pro kardiovaskulární choroby a hlavním kritériem pro vznik metabolického syndromu a zdravotních problémů spojených s cukrovkou a onemocněním srdce.

Závěr je tedy takový, že jíst méně nasycených tuků vašemu zdraví nepomůže. Zbavte se hlavně sacharidů. Tam je největší problém. Tuk je lepší a zdravější palivo pro tělo než jsme si mysleli a rozhodně lepší než sacharidy. Mnoho studií zjistilo, že lidé na low-carb (nízko sacharidovou) dietě se zbavují kilogramů rychleji a mají lepší hladinu cholesterolu v krvi, než lidé na nízkotučné dietě. To vše přesto, že skupina na low-carb konzumovala mnohem více nasycených tuků.

Klíčem k hubnutí je totiž inzulín. O tom si povíme v dalším článku.

A co vy?

Jak se stavíte k tukům? Raději se jim vyhýbáte, nebo je vyhledáváte? Podělte se o názor v komentářích.

Líbí se vám tento článek? Chcete se dozvědět o dalších?

Sledujte FitPlan.cz na Facebooku nebo na Twitteru a dozvíte se o nových příspěvcích jako první. Mezi tím si můžete stáhnout zdarma e-book 11 mýtů o hubnutí a zdravém životním stylu.

Top

11 MÝTŮ
O HUBNUTÍ

x