Paretovo pravidlo 80/20 pro efektivnější výsledky nejen při hubnutí

Většina z nás provozuje celkem hektický styl života, určitě by stálo stálo za to v něm provést účinné změny. Žít zdravě a být fit je pro spousty lidí záležitost, na kterou ani nepomyslí. Přitom způsob, jakým žijeme své životy, je pro mnoho lidí něco naprosto přirozeného. Povedlo se jim zjistit co pro ně nejlíp funguje a vypracovali si rutiny, které zapadají do jejich životního stylu. Co si dost možná většina lidí neuvědomuje, je že na této cestě se pomalu ale jistě přibližují k Paretovu pravidlu 80/20.  Tím, že si uvědomíte principy pravidla 80/20 můžete dosáhnout efektivněji svého cíle.

Co znamená princip 80/20?

Paretův princip je možné najít v různých odvětvích lidské činnosti a formulovat tak, že 80 % důsledků pramení z 20 % příčin. V praxi potom bývá snahou odhalit ono malé spektrum příčin, které tak významně ovlivňuje celkový výsledek. Tento proces hledání se nazývá Paretova analýza. (wikipedia)

Jinými slovy, 80% z vašich výsledků pochází z 20% z toho, co děláte. Vzhledem k tomu, že mluvíme o uplatňování tohoto principu na životní styl, znamenalo by to, že 80% snahy o odbourávání tuků, budování svalů, pohyblivost, pružnost nebo jakékoliv jiné fitness změny pochází z 20% našeho tréninku a stravy.

Použití Paretova pravidla na stravu

Jak aplikovat pravidlo 80/20 do svého životního styl a na stravování? Klíčem k úspěchu je dělat to, co vám přinese největší návratnost investice. Pokud jde o stravu, znamená to zaměřit se na prvky, které dokážou udělat největší změnu v tělesné stavbě. Existuje několik faktorů, které ovlivňují tělesnou skladbu. Jedním z nich jsou například kalorie.

Když se zaměříte na počítání kalorií, váš kalorický příjem bude mít velký vliv na výsledky. Cílem samozřejmě není počítání kalorií ale to, jak jíst zdravě. Skvělý cíl, ale nechává nám dost široké pole působnosti. Počítáním kalorií se naučíte něco o jídle, o nutričním profilu potravin, které jíte a vytvoříte si základy pro kontrolu velikosti porcí.  Můžete použít papír, telefon a nějakou aplikaci nebo webovou stránku se službou umožňující počítat kalorický příjem. Jakmile dostanete pod kontrolu kalorický příjem, bude hubnutí jednodušší.

Kalorie jsou důležitým faktorem, pokud jde o tělesnou skladbu, ale rozhodně to není jediný faktor. Dalším důležitým bodem pro změnu tělesné kompozice je poměr makroživin. Hodně lidí tvrdí, že na tomto poměru nezáleží. Myslí si, že můžou jíst cokoli bez potřeby poměr nějak řešit a výsledek na hubnutí bude stejný. Stačí když budou počítat kalorie. Já jsem přesvědčen, že poměr makroživin je důležitější než samotné kalorie. Existuje spousta studií, které dokazují, že poměr makroživin má rozdílné výsledky na hubnutí a hlavně spalování tuků (1)(2). Mělo by vás zajímat, jakého množství tuku se zbavíte, ne jakou máte váhu. Pokud jste na dietě a zbavujete se svalové hmoty, děláte něco špatně. Zkuste přehodnotit svůj poměr makroživin. Přijímáte dostatek bílkovin? Nejíte moc sacharidů? Máte dostatečný příjem esenciálních mastných kyselin?

Použití Paretova pravidla 80/20 při tréninku

Jak aplikovat pravidlo 80/20 na trénink? Jednou z možností je vybrat cvičení, které vám k dosažení cíle pomůže nejvíc. Pokud je vaším cílem nabrat svaly, můžete sice provádět stále dokola izolované cviky, jeden za druhým, ale složené pohyby, které posilují maximálně svalová vlákna, vám přinesou lepší výsledky a víc zábavy.

Ještě jsem nenarazil na nikoho, komu by pomohly nabrat svalovou hmotu izolované cviky. Pokud jste kulturista, jsou izolované cviky vhodné pro dosažení o něco lepších výsledků. Pro všechny ostatní jsou vhodné cviky jako je bench press, dřepy, mrtvé tahy, přítahy kladky a jiné složené pohyby. Nic víc nepotřebujete.

Chcete vypadat jako sprinter?

Běhání na vzdálenosti delší než 1km může trochu pomoct, ale výbušný silový trénink a krátké intenzivní sprinty vám pomůžou dosáhnout výsledků mnohem rychleji.

Použití Paretova pravidla 80/20 pro fitness a životní styl vám pomůže efektivněji využít svůj čas a energii. Náš čas je omezený, proto trénujte a jezte chytře. Pak bude mnohem jednodušší dosáhnout 80% výsledků s mnohem menším úsilím.

stáhněte si ukázku knihy

JAK TUKY PÁLIT A NEUKLÁDAT

Líbí se vám  článek? Chcete se dozvědět o dalších?

Sledujte FitPlan.cz na Facebooku nebo na Twitteru a dozvíte se o nových příspěvcích jako první. Mezi tím si můžete stáhnout zdarma e-book 11 mýtů o hubnutí a zdravém životním stylu.

Top

11 MÝTŮ
O HUBNUTÍ

x