Jak jíst zdravě na cestách?

Jak dodržet zdravé stravování na cestě? Pokud stejně jako já rádi hodně cestujete, nebo jste na dovolené s kamarády, může být těžké vždy sehnat jídlo, které by odpovídalo požadavkům na zdravou stravu bez všepřítomné bílé mouky a cukru. Ne vždy má člověk po ruce gril a taky si jídlo nemůžete plánovat dopředu. Stejně tak, vždy neseženete rychlou zdravou svačinku a s odhodláním dobře a zdravě jíst je konec. Nemějte ale strach! Jíst zdravě na cestě není nemožné a tady je článek, který vám ukáže jak na to. Cestováním miluju a trávím na cestě několik měsíců v roce, mám ho tak rád, že jsme o něm s kamarádem napsali boží knihu. Jídlo na cestách tak řeším celkem pravidelně a vypracoval jsem si funkční metodiku.

Buďte připraveni

Nejdůležitější věc, kterou musíte dodržet, pokud chcete jíst na cestě zdravě, je být vždy připraven. Nastavte se na úspěch hned od začátku a naplánujte si jídelníček předem. Promyslete si kdy a kde budete mít cestou největší problém a snažte se se mu předejít. Zapamatujte si, že jíst s minimálním množstvím sacharidů a všech možných chemikálií není “normální” pro většinu lidí. Pokud neupustíte úplně od svého “obvyklého” stylu stravování, nepodaří se vám uspět a budete proti své vůli pokračovat ve stravovacích zlozvycích, které uvidíte u ostatních během cesty. Pokud tedy chcete opravdu uspět a jíst zdravě i na cestě, připravte na to sebe a svou mysl a učiňte svou stravu prioritou.

Nenastavujte laťku příliš vysoko

Další důležitá věc je odpustit si výjimečně nějaký stravovací přešlap. Na cestě pravděpodobně nebudete jíst 100% zdravě jako doma (můžete být, ale nebudete to mít lehké). Na cestě můžete mít problém něco sehnat a tak to nebude nikdy dokonalé. Snažte se proto dodržet svůj plán na 80% po celou dobu. Pokud zmeškáte jídlo, nebo si dáte sem tam menší svačinu na cestě, nic se nestane. Jen si na to nezvykněte. Místo toho, abyste se snažili jíst zdravě na 110% a nemohli si dát kontinentální snídani, tradiční večeři, snažte se stravovací návyk dodržet na 80%. Teď se podíváme na strategie, jak dodržet těch 80%

Snídaně

Na snídani se podívejte, jestli mají slaninu a vejce. Mňam mňam. Pokud nechcete typická vejce se slaninou, udělejte se z těchto ingrediencí omeletu.

Pokud vám nabídnou palačinky, toast, nebo brambory, vyměňte je radši za hrst ovoce nebo banán.

Jako ranní nápoj si nedávejte pomerančový džus, ale černou kávu. To vás určitě probudí. Pokud se vám černá káva nezdá, zkuste se zeptat jestli vám udělají Bulletproof (neprůstřelnou) (Neprůstřelná káva = Bulletproof coffee).

Vybírejte si lepší restaurace

Hodně záleží na tom v které části světa se nacházíte, ale až půjdete jíst do restaurace, bude pro vás nejsnazší si vybrat tu, která bude, co nejvíce odpovídat stravovacímu stylu, který jste si nastavili. Nejlepší je najít v menu předkrm, který nejvíc odpovídá třeba paleo dietě a nedat si pokud možno přílohu, nebo jí vyměnit za zeleninu, případně ovoce.

Mexické restaurace

Mexické restaurace jsou typicky nejlepší volba. Musíte se ale vyvarovat tortil a hranolek / brambor. To nejvhodnější jídlo pro vás budou fajitas, protože si můžete dát jen zeleninu a maso o tortilly se podělit s kamarády. Lahůdka.

Sushi bar

Sushi je obvykle taky dobrá volba. Přestože rýže není 100% doporučovaná potravina, určitě není nejhorší. Uvědomte si ale, že některá rýže do sushi obsahuje stopové množství cukru, takže se jí nepřejídejte, ale je akceptovatelná v malém množství. Jako pozitivní vedlejší efekt se díky sushi zásobíte Omega 3 mastnými kyselinami, které jsou v čerstvých mořských plodech. Pokud chcete jít do syrového masa bez rýže, dejte si sashimi.

Mořské plody

Mořské plody patří do zdravé stravy a pokud nejste zrovna daleko od moře, budou určitě i čerstvé. S hromadou zeleniny jich můžete sníst kolik jen uznáte za vhodné.

stáhněte si ukázku knihy

JAK TUKY PÁLIT A NEUKLÁDAT

Steak house

Pokud jedete někam obchodně a chcete pozvat klienty na dobré jídlo, pozvěte je do steak housu. Nejen, že na ně uděláte dojem, ale také si sami dáte skvělé jídlo. Skoro vše ve steak houseu odpovídá principům zdravé stravy. Kromě šťouchaných brambor, zapečených makaronů se sýrem a skoro všech příloh, které se zde obvykle servírují. Přílohy si tedy nedávejte, zaměřte se v menu hlavně na předkrmy, kde najdete dost jídla, abyste se nasytili. Jestli se cítíte na něco luxusnějšího, podívejte se po all-you-can-eat Brazilského steak houseu a pusťte se do masa.

Americké restaurace

V těchto restauracích se dá taky relativně dobře najíst, pokud se vyhnete hranolkům, chipsům a houskám. Typicky se zde podává maso lepší kvality než jinde a mají dost velké porce zeleniny. Můžete si sníst dobrý burger (bez housky nahoře a vespod) nebo jiné dobré maso se zeleninovou nebo ovocnou přílohou. Osobně tento druh restaurací moc nevyhledávám, ale najíst se v nich dá.

Italské restaurace

Do italských restaurací vůbec nechoďte. Pokud vám nic jiného nezbude, dejte si tam kuřecí maso nebo masové kuličky. Pokuste se najít Caesar salát s ústřicemi místo krutonů. Těstovin si nevšímejte, nestojí to za to.

Asijské restaurace a street food

Asie má jednu velkou výhodu. Jídlo je tu neuvěřitelně levné a k tomu všemu i kvalitní. Sehnat grilovéné maso se zeleninovým salátem není nic složitého. Různá masa na špejly jsou skvělá. Jestli máte rádi pálivé, tak si v Asii užijete. Skvělý je Papaya salát třeba jako příloha.

Předkrmy a přílohy

Skoro vždy si můžete nechat zaměnit hranolky za čerstvý salát, tak toho využijte.

Nápady na road trip

Jestli se chystáte na cestu nebo budete dlouho řídit, udělejte si před tím přípravu a vezměte si třeba malou chladničku, abyste se cestou občerstvili.

Svačiny

  • Ořechy – Mandle, lískové oříšky, kešu a další. Sledujte obsah tuku na obalu.
  • Tmavá čokoláda – najděte si čokoládu, která má více než 80% podílu kakaa. Jezte ji jen v malém množství.
  • Směs sušeného ovoce a ořechů – směs může být dobrá zabalená svačinka. Nevybírejte směsi, které obsahují hodně cukru a arašídů. Arašídy technicky nejsou nic moc zdravého.
  • Sušené hovězí maso (Jerky) – Sušené maso může být taky dobrá svačina, ačkoliv bude dražší, pokud si ho zvolíte jako hlavní položku svačiny. Některé značky taky obsahují stopové množství pšenice a soji, takže pokud máte alergii, buďte opatrní na množství. Jerky ze supermarketu mívá také vysoký obsah cukru. Nabízí se tedy si připravit své vlastní jerky.

Ovoce

Ovoce je váš dezert na cestě. Zásobte se jím na cestě, kde můžete. Následující ovoce je dobrá volba:

  • Jablka
  • Pomeranče (dejte pozor na vysoký podíl cukru)
  • Bobule: Ostružiny, Maliny, Borůvky
  • Banány

Pokud hledáte něco jednoduššího, podívejte se po sušeném ovoci. Je moc dobré a jednoduše se jí. Nejsou po něm slupky a nekape z něj šťáva. Dejte si ale pozor na to, že obsahuje hodně fruktózy a proto si ho dávejte jen jako dezert a ne hlavní jídlo.

Zelenina

Zelenina je v podstatě dobře skladná svačina na cesty. Obvykle jí stačí omýt a můžete jí hned sníst. Snadno jí můžete jíst na cestě v autě nebo za pohybu. Tady jsou naše oblíbené druhy zeleniny, ze kterých většinu můžete jíst syrovou:

  • Avokádo je naše osobní volba, protože je jednoduché, přenosné a chutná skvěle.
  • Brokolice (ano, můžete jí jíst syrovou)
  • Špenát
  • Mrkev
  • Celer

Nakupujte v obchodech s potravinami

Je trochu zvláštní, že na cestě nás to často nenapadne, ale I na cestě nebo dovolené můžeme nakupovat jídlo v obchodu s potravinami. Je to tak! Přestože můžete mít na hotelovém pokoji problém s přípravou jídla, pokud nemáte plně vybavenou kuchyň, dost pravděpodobně najdete čerstvé nebo předpřipravené jídlo v nedalekém obchodě s potravinami. Některé obchody vám dokonce mohou maso nakrájet.

V mnoha částech světa se dají třeba i na pumpě koupit vařená vejce na tvrdo.

Některé bufety podobné americkým Whole Foods buffet, které servírují jídlo z lokálních a organických surovin jsou dobrým příkladem bistra, kde můžete skočit na oběd.

Pokud najdete obchod s potravinami na své cestě, tak tady je dobrý nákupní seznam, který je přílohou ebooku: Jak pálit a neukládat.

Tipy do fast-foodu

Přestože je fast-food poslední možnou volbou, věřte nebo ne, je možné vylepšit fast-food jídla, tak aby byla co nejvhodnější

Kebab fastfood

Když je krize, je kebab jedním z nejvhodnějších fast foodů. Stačí si říct o mase se zeleninou na talíř. Takové jídlo dokáže připravit každý kebab fastfood i u nás v ČR.

Saláty

Pokud začínáte jídlo salátem, je skoro nemožné udělat stravovací chybu. Nejlepší na salátech je, že je dnes můžete sehnat skoro všude. Dokonce i v McDonald’s, I když nedoporučujeme McDonald’s jako první volbu. Samozřejmě, že saláty neobsahují moc kalorií, takže se nebojte si dát k nim kuřecí maso, avokádo, steak, nebo jiné vhodné potraviny, dokud se nenasytíte.

Je dobré zmínit, že salát není jídlo, které by vás nezasytilo. Hodně lidí je přesvědčeno, že po něm budete mít za chvíli hlad. Ve skutečnosti to může být naopak. Podívejte se na recept na Kick Ass Monster salát.

Pokud si vyberete salát, dejte si taky pozor na salátové dresingy, které obsahují mnoho glukózy a fruktózy a cukru. Objednejte si salát bez dresingu, nebo s dresingem podávaným zvlášť a nedávejte si ho moc.

Jeden z mých oblíbených tipů je vzít si zbytky od večeře a udělat si z nich další den salát. Pokud například nemůžete sníst obrovský steak k večeři, nakrájejte si zbytek do salátu a voila – máte salát s kousky masa jako pro krále. Mňam.

Hamburgery bez housky

Jedno z nejsnadnějších zdravých jídel je burger bez housky. Chik-fil-A, Five Guys, a další “lepší” fast-food restaurace mívají kvalitnější maso a patří tak mezi nejlepší volby, kam zajít. Některé restaurace (jako Five Guys) dokonce mají v menu možnost dát si burger bez housky, Například pokud jste v Kalifornii a jdete do In-N-Out, objednejte si Flying Dutchman z tajného menu.

Jak se stravujete na cestách vy?

Podělte se o své tipy zdravého stravování na cestách. Nechte ho ostatním níže v komentářích.

Líbil se vám článek?

Dejte mu lajk / sdílejte ať nezapadne v hlubokých vodách internetu. Sledujte FitPlan.cz na Facebooku nebo na Twitteru a dozvíte se o nových příspěvcích jako první.

Top